Volvo patří Číně, dohoda byla podepsána

28.03. 2010 Podnikání v Číně
Čína se minulý rok stala největším automobilovým trhem na světě a do budoucna by byla ráda i významným (ne-li největším) světovým vývozcem. A právě Volvo by se mohlo stát poměrně levnou vstupenkou na euro-americké trhy.

Dohodu v neděli v centrále Volvo Cars v Gothenburgu podepsali Lewis Booth, finanční šéf automobilky Ford, které Volvo patřilo do dnešního dne, Li Šu-fu, majitel největší soukromé čínské automobilky Geely a prezident Volva Stephen Odell. Proces prodeje bude dokončen do třetího čtvrtletí letošního roku. Kupní cena automobilky je 1,8 miliardy dolarů. "Myslíme, že to je fér cena za dobrý byznys. Jsme spokojeni," řekl Booth. Hlavní sdělení, na kterém si řečníci na tiskové konfereni dali záležet bylo, že Volvo zůstane švédské pokud jde o kvalitu a že přechod pod křídla Geely znamená konec jeho potíží.

Volvo je jako Tygr, potřebuje osvobodit

"Volvo je druhé jméno pro bezpečnost, kvalitu, a starost o životní prostředí," zdůraznil Li Šu-fu, "během jednání jsem zdůrazňoval, že Geely bude tento odkaz posilovat. Chci ale říct jedno: Volvo je Volvo a Geely je Geely." Podle něj bude Vovlo vedeno dál dosavadním nezávislým managementem. "Vidím Volvo jako tygra. Ten musí žít v dvočině, ne v zoo. Musíme tohoto tygra osvobodit," řekl Šu-fu, který se svým charakteristickým nesmělým úsměvem "budhy" vešel do sálu plného novinářů jako první. Naznačil, že Volvo má obrovský potenciál a Čína a celá Asie je místo, kde se teď může ukázat. "Z dlouhodobého hlediska jsou naše šance skoro neomezené," souhlasil Odell. Dohodou s Geely podle něj pro Volvo končí "extrémně obtížné a temné časy." Li Šu-fu nespecifikoval, kolik továren Volva plánuje v Číně postavit. Řekl ale, že případné nové provozy nijak neohrozí výrobu ve Švédsku a Belgii.

Li Shufu - Čínský Henry Ford

Automobilka Geely prodala vloni zhruba čtvrt milionu aut. Její cíl je vyrábět od roku 2015 dva miliony aut ročně, z toho 1,4 milionu na export. Do černých čísel by Volvo vedení Geely rádo dostalo už příští rok, což by se mělo podařit i díky vybudování nové fabriky přímo v Číně. Plány na prodej Volva do Číny se příliš nelíbily švédským odborářům. Stephen Odell dnes ale zdůraznil, že konečné podobě dohody vyslovily podporu odbory stejně jako management firmy. Co by Li Šu-fu, šéf čínské automobilky Geely, která minulou neděli za 1,8 miliardy dolarů koupila švédské Volvo, dělal, kdyby byl Američan? Pravděpodobně úplně totéž, co doma v Číně. Šel by tvrdě za svým snem o moci a penězích. Jen by nemusel mít rudou knížku. Li se narodil roku 1963 ve městě Tchaj-čou ve východočínské provincii Če-ťiang. Kromě oficiálních legend se toho o něm mnoho neví. Podnikat začal prý hned poté, co vystudoval strojírenství. Za sto jüanů, které získal od školy za dobrý prospěch, koupil kolo a fotoaparát a začal lidem nabízet, že je za úplatu zvěční. Z fotek přešel na ledničky. V roce 1986 pod dohledem státu založil v Chuang-jenu vlastní společnost, kterou mu ale strana o pět let později dekretem zavřela. Název Geely se ale ujal a Li pod stejnou hlavičkou začal v roce 1992 montovat motocykly a o šest let později přešel na auta. »Jeho příběh je ten typ story, který byl v Americe běžný před sto lety,« popsal Liův »čínský sen« Bill Russo, exšéf asijského zastoupení Chrysleru. Li je podle lidí, kteří s ním přišli do styku, na Číňana neobyčejně otevřený a upřímný. Na přepych si prý nepotrpí a vlastní jen skromný byt v Pekingu. Liova nadace Mingtai pomáhá nemajetným studentům. Jeho automobilka zato skromností netrpí, do roku 2015 chce vyprodukovat dva miliony aut ročně. Cíl je ještě daleko. Geely loni vyrobila 325 tisíc vozů, které v drtivé většině jako by z oka vypadly produkci evropských a amerických automobilek. Snad proto Li toužil po získání slavné značky, kterou by se mohl chlubit i v zahraničí. »Volvo je jako tajemná krásná žena, na niž se díváte z dálky a k níž se bojíte přiblížit,« řekl loni v dubnu čínský byznysmen. Neuplynul ani rok a ostych šel stranou. Milovník básní krásnou Švédku koupil.

Profil Li Šu-fu (Li Shufu)

(47) Vzdělání - Vystudoval strojírenství v Charbinu, začínal jako fotograf. Kariéra - Společnost Geely, již založil, začínala v roce 1986 prodejem lednic. Dnes má jedenáct tisíc zaměstnanců a vyrábí 325 tisíc aut ročně. - Je členem Poradního sboru čínského lidu a radním města Tchaj-čou. Rodina a koníčky - Jeho koníčkem je psaní poezie a sport.

Zdroj:Aktualne,Ekonom

Další články

Proč se české nevěsty strojí do bílých šatů? Protože je to barva čistoty. Proč smuteční hosté chodí v černé? Protože je to barva smrti a zármutku. Podobně zelená symbolizuje pro Evropany naději a nový život, červená lásku a blankytná nevinnost. Stejně významné jsou barvy i v Číně. Některé významy a způsoby jejich použití se ale od evropských liší.

V Číně byla Nobelova cena vždy ostře sledována jako výraz světového uznání národním literaturám. Skutečnost, že se této pocty až do minulého týdne nedostalo žádnému spisovateli z Číny, se vší její bohatou literární tradicí a významem, přičítaným slovesným uměním, byla pro čínské intelektuály trpkou připomínkou neplnoprávného postavení jejich vlasti na pomyslné stupnici světových kultur v moderní době.

Letos v létě uplynulo vice než sto let od boxerského povstání v severní Číně a jeho potlačení spojenými armádami osmi mocností (Evropa, USA a Japonsko). Kulaté výročí této významné, ale na Západě polozapomenuté historické epizody prošlo vcelku bez povšimnutí, dokud na ně neupozornila jiná kontroverzní, symbolikou nabitá událost: 1. října, v den 51. výročí založení ČLR (a na svátek sv. Terezie z Lisieux, patronky misionářů), vyhlásil papež Jan Pavel II. kanonizaci 120 nových světců z Číny,…

Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.