Spolupráce českých a čínských firem

15.12. 2005 Podnikání v Číně
České firmy mají v Číně řadu plánů na vytvoření společných podniků. Číňané zase chtějí investovat v Čechách.

Během návštěvy čínského premiéra Wen Ťia-paa v ČR se ukázalo, že česko-čínská spolupráce je širší a hlubší, než by se mohlo na první pohled zdát. Zdaleka už nejde jen o přesun výroby českých firem do Asie, ale na řadu přicházejí projekty jdoucí opačným směrem. Dohoda o první významné čínské investici na české "zelené louce" u Nymburka, kde firma Changhong chce vybudovat továrnu na montáž televizorů, je toho důkazem. Když se ještě donedávna hovořilo o česko-čínské spolupráci, byl prakticky jediným významným příkladem projekt elektrárny Šen-tchou, pro niž konsorcium českých firem dodávalo potřebné zařízení. V roce 2004 byl dán do provozu 3. blok, v červnu 2005 byl spuštěn čtvrtý. O další významný projekt se postarala Škoda Auto, která začala montovat automobily v Číně. A k překvapení všech další společný projekt nebudují Češi v Číně, ale Číňané u nás: společný podnik vznikl mezi Českými loděnicemi a China State Shipbuilding Corporation a má v Děčíně vyrábět říční lodi. Ač se to tak neprezentovalo, zdá se, že tím byla zahájena nová etapa spolupráce: Číňané jdou do České republiky.

OBLUDNÝ SCHODEK

Čína je dnes jedním z nejvýznamnějších partnerů Česka v asijském regionu. Rozvoj vzájemných vztahů lze ale těžko přirovnat k tomu, co je běžné například mezi partnery v Evropě. Odlišné politické systémy, diametrální rozdíl mezi velikostí obou zemí a také budoucnost, která se Číně přisuzuje, činí partnerství poněkud nevyváženým, což je koneckonců vidět i na obchodní bilanci. Dle českých statistik představoval v roce 2004 český vývoz do Číny 271 mil. USD, dovoz 3493 mil. USD. Obrat dosáhl 3764 milionů a záporné saldo ČR je obrovské a už řadu let se stále jen zvyšuje. Boj s ním bude čím dál tím tvrdší. Jak ale říkají čeští ministerští úředníci, v současné době neexistují žádné zásadní problémy a překážky, které by bránily dalšímu rozvoji spolupráce. Aby šlo všechno ještě lépe, Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ČR dokonce zpracovalo materiál Strategie prosazování obchodně ekonomických zájmů v Čínské lidové republice, který v lednu 2005 schválila vláda.

DALŠÍ PROJEKTY

Zatím se daří českým firmám uspět s turbínami, osobními automobily a náhradními díly, motory a generátory a jejich díly, elektrickými přístroji, textilními stroji a některým dalším zbožím. Hlavní dovozní komodity už nepředstavuje jen textil, ale především zařízení k automatickému zpracování dat a jejich komponenty, telekomunikační zařízení, příslušenství televizí a rozhlasu, integrované obvody, elektrospotřebiče, elektronické přístroje a další. Podle informací z oficiálních míst je rozpracována celá řada dalších projektů, jež jsou v různých stadiích realizace. Patří mezi ně údajně plánované zahájení výroby octavií v Šanghaji (Škoda Auto), spolupráce při výrobě obráběcích strojů mezi zlínskou TAJMAC-ZPS a Shanghai Machine Tool Group, vytvoření společného podniku mezi Škoda Energo Plzeň a čínským partnerem na výrobu energetických zařízení. Další společné podniky připravují firmy Linet, Lutos či Vítkovice. Finanční skupina PPF má zájem získat podíl v čínské bance. Agrofert chce investovat do výstavby chemických továren. Chemoprojekt zase zamýšlí výrobu kyseliny dusičné v Číně. Čínská strana drží své projekty zatím víceméně pod pokličkou. Přestože textil je stále významnou položkou v českém dovozu z Číny, zvykat si budeme na sofistikovanější výrobky. Je také jisté, že televizory v Nymburce čínská expanze nekončí.

Některé významné podniky v Číně s podílem českých firem

Škoda Jinma Turbine Ltd. Co., společný podnik Škody Plzeň na výrobu parních turbin. Lang Fang PAN Vítkovice Environmental Engineering, společný podnik, který se zabývá projekcí, engineeringem a výstavbou ekologických zařízení v Číně. Harbin Skoda-HEC Machine Tool Advanced Technology Development Co., Ltd., společný podnik na modernizaci obráběcích strojů z produkce Škoda Machine Tool Hong Ye SVIT Machinery Co., Ltd., společný podnik ZPS Prefix a čínské společnosti Hong Ye Machinery Company Ltd. na výrobu sekacích strojů pro obuvnictví. Tangshan Broumov Cleaning Machinery Co. Ltd., společný podnik na výrobu myček osobních automobilů, založený firmou Broumovské strojírny.

Libuše Bautzová

Další články

Proč se české nevěsty strojí do bílých šatů? Protože je to barva čistoty. Proč smuteční hosté chodí v černé? Protože je to barva smrti a zármutku. Podobně zelená symbolizuje pro Evropany naději a nový život, červená lásku a blankytná nevinnost. Stejně významné jsou barvy i v Číně. Některé významy a způsoby jejich použití se ale od evropských liší.

V Číně byla Nobelova cena vždy ostře sledována jako výraz světového uznání národním literaturám. Skutečnost, že se této pocty až do minulého týdne nedostalo žádnému spisovateli z Číny, se vší její bohatou literární tradicí a významem, přičítaným slovesným uměním, byla pro čínské intelektuály trpkou připomínkou neplnoprávného postavení jejich vlasti na pomyslné stupnici světových kultur v moderní době.

Letos v létě uplynulo vice než sto let od boxerského povstání v severní Číně a jeho potlačení spojenými armádami osmi mocností (Evropa, USA a Japonsko). Kulaté výročí této významné, ale na Západě polozapomenuté historické epizody prošlo vcelku bez povšimnutí, dokud na ně neupozornila jiná kontroverzní, symbolikou nabitá událost: 1. října, v den 51. výročí založení ČLR (a na svátek sv. Terezie z Lisieux, patronky misionářů), vyhlásil papež Jan Pavel II. kanonizaci 120 nových světců z Číny,…

Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.