Česká politika žila krátce cestou předsedy Senátu Miloše Vystrčila na Tchaj-wan. Poté, co se pevninská Čína uchýlila k tradiční metodě vyhrožování blíže neurčenými následky („Přimějeme ho zaplatit vysokou cenu za jeho krátkozraké chování" - čínský ministr zahraničí), při vzpomínce na jeho předchůdce Jaroslava Kuberu, po němž návštěvu ostrova nový předseda Senátu zdědil i s funkcí, a konečně vzhledem k tomu, že s Tchaj-wanem máme od 90. let vynikající vztahy, Vystrčil téměř nemohl nejet. Na druhou stranu je to krystalický příklad toho, s jakou úlevou se věnujeme odlehlým tématům ve chvíli, kdy nám - ve Vystrčilově případě ODS - chybí bud' odvaha, nebo seriózní zájem o témata, u nichž bychom třeba měli šanci něco ovlivnit. To je Evropská unie a plán masivního společného zadlužení a evropská zelená revoluce, to je zásadní otázka, jestli se doma postavit koronavirové hysterii, nebo jet s Babišovou vládou a Českou televizí a podstatnou částí národa do zdi. Vystrčil a česká opozice se v souvislosti s Tchaj-wanem dovolávají Václava Havla, což je dokonalý paradox. Havel byl, pokud to náhodou nevědí, celoživotním kritikem úhybného myšlení! A kdo má pravdu, který civilizační okruh má šanci na dlouhodobější přežití? Konec civilizací přitahuje pozornost, nejen proto, že to je literárně vděčné, ale jistě i proto, že obava ze zániku světa, v němž se odehrávají naše životy, je na pozadí vždy přítomná. A těžko přehlédnout, že naše civilizace si momentálně nevede úplně skvěle. Důvody zániku kultur předcházejících té naší vidí vědci v ledasčem: nájezdy nepřátel, vyčerpání zdrojů, opuštění hodnot, na kterých byly vystavěny, změny klimatu ... Jeden z často přehlížených scénářů vystihuje výrok spisovatele Thomase S. Eliota: „Ani to nemusí bouchnout, někdy to jen tak zanikne." Přihodím ještě jeden možný důvod: odtrženost od reality. Vznikající společnost musí racionálně reagovat na skutečné problémy, ale později, když je úspěšná a prosperuje, může si dovolit pěstování intelektuálních konstrukcí, jejichž vztah se skutečným světem se postupně rozvolňuje. Je jedno, jestli to je náboženství, ideologie, pseudovědy, nakonec-obrazně řečeno - se na neúrodu místo změny osevních postupů reaguje většími dary kněžím. A ti už vězí ve svých dogmatech tak hluboko, že si jiné řešení ani neumí představit. Nenamlouvejme si, že se nás to netýká. Vymoženosti vědy a techniky způsobily, že žijeme v bublině, která umožňuje holdovat mnoha myšlenkám odtrženým od reality. Mnohým z nich nechybí ambice na superioritu. Máme jedinou šanci, jak přežít: zachování svobody myšlení a diskuse. A udržení myšlenkového kontaktu s fyzickým světem prostřednictvím kritické vědy.
Další články
Co znamenají čínské barvy
05.06. 2005Proč se české nevěsty strojí do bílých šatů? Protože je to barva čistoty. Proč smuteční hosté chodí v černé? Protože je to barva smrti a zármutku. Podobně zelená symbolizuje pro Evropany naději a nový život, červená lásku a blankytná nevinnost. Stejně významné jsou barvy i v Číně. Některé významy a způsoby jejich použití se ale od evropských liší.
První Nobelova cena pro čínského spisovatele
05.06. 2005V Číně byla Nobelova cena vždy ostře sledována jako výraz světového uznání národním literaturám. Skutečnost, že se této pocty až do minulého týdne nedostalo žádnému spisovateli z Číny, se vší její bohatou literární tradicí a významem, přičítaným slovesným uměním, byla pro čínské intelektuály trpkou připomínkou neplnoprávného postavení jejich vlasti na pomyslné stupnici světových kultur v moderní době.
Křesťané a komunisté v Číně
05.06. 2005Letos v létě uplynulo vice než sto let od boxerského povstání v severní Číně a jeho potlačení spojenými armádami osmi mocností (Evropa, USA a Japonsko). Kulaté výročí této významné, ale na Západě polozapomenuté historické epizody prošlo vcelku bez povšimnutí, dokud na ně neupozornila jiná kontroverzní, symbolikou nabitá událost: 1. října, v den 51. výročí založení ČLR (a na svátek sv. Terezie z Lisieux, patronky misionářů), vyhlásil papež Jan Pavel II. kanonizaci 120 nových světců z Číny,…