Čínský bratr googlu se jmenuje baidu

06.01. 2011 Reportáže, analýzy, rozhovory
Google považujeme za svého bratra, říká šéf mezinárodní komunikace čínského vyhledávače Baidu.

Kaiser Kuo je ředitel mezinárodní komunikace firmy Baidu, provozující stejnojmenný nejpoužívanější čínský internetový vyhledávač. Hraje v metalové kapele a dělá propagaci největšímu čínskému vyhledávači Baidu. Má americké i čínské občanství a podle vlastních slov může žít kdekoli na světě. V roce 1989 odešel z Číny na protest proti krvavému masakru na náměstí Nebeského klidu. Přesto se do země po šesti letech vrátil. »Žil jsem v Americe v době největší americké moci a do Číny jsem se přesunul před úpadkem Bushovy éry. Je úžasné sledovat Čínu při vzestupu. Vidět, jak se tam všechno zlepšuje. To vám zlepší náladu,« říká v rozhovoru tento netradiční Číňan

Co se mi zobrazí, když do Baidu zadám jména zakázaných hnutí Free Tibet nebo Fa-lun-kung?

Nezobrazí se vám nic. Respektive u Fa-lun-kung získáte pouze vládní vyjádření proti němu, takže se dozvíte jen jednu stranu příběhu. Podobně u hnutí Free Tibet najdete pouze vládní kritiku.

Čínu jste opustil v roce 1989 po událostech, které jste sám popsal jako »nešťastné«. Nevadí vám cenzura?

Osobně mi cenzura neskutečně vadí. Ale z pohledu firmy není nic, co bychom s tím mohli udělat. Můžeme jít až k hranici, která je dovolená. Podle mého jsme přesto na správné straně. Baidu rozšiřuje obzor čínských uživatelů internetu. Dáváme jim k dispozici otevřený prostor, kde se mohou vyjadřovat. Dokonce i na cenzurovaném internetu.

Chcete tedy říct, že nemáte na výběr?

I pro nás je cena za cenzuru značná. Máme s ní spojené velké náklady po všech stránkách. Dokonce k nám může kdykoli přijít nižší vládní úředník z libovolného úřadu a dožadovat se času našeho generálního nebo finančního ředitele, aby odstranili relativně nevýznamné zdroje »infekce« nebo určitou část obsahu na internetu. A my musíme být zdvořilí, naslouchat a odpovídat.

Jsou ještě jiné problémy s řízením firmy v komunistické zemi?

Čínský ekonomický systém je velmi liberální. Z tohoto pohledu je to jedno z nejlepších míst, kde můžete založit firmu. Na začátku vám stačí malý kapitál, daňové zákony jsou poměrně volné. Samozřejmě je to socialistická země, takže máme přísný pracovní zákoník. Například je obtížné někoho jenom tak vyhodit. Je to nákladné.

Co vás tedy motivuje k práci pro Baidu?

V Baidu mi nabídli místo, které jako by mi bylo šité na míru. Jsem bývalý novinář, studoval jsem technologie, hodně jsem se točil kolem internetu. Jako Američan jsem strávil dost času v Číně a hovořím oběma jazyky. Baidu dříve nebylo známé jako otevřená firma. Nemají sice co schovávat, ale nikdy nebyli dobří v aktivním sdělování informací. A to je má úloha. S mým nástupem jsme se rozhodli být transparentnější a přístupnější.

Do Česka jste přijel na česko-čínské investiční fórum. Propagujete tu čínský internet?

Ano. Snažím se co nejširšímu publiku vyprávět příběh čínského internetu. V tomto ohledu dochází ke spoustě nedorozumění, která se snažím vysvětlit. Já samozřejmě chápu, proč k tomu dochází. O cizích zemích se dozvídáme prostřednictvím médií a novináři, kteří obsah vytvářejí, jsou velmi citliví k cenzuře. To samozřejmě dává smysl, ale na druhou stranu nemají příliš ponětí, co se děje za »velkým firewallem«. Mají pocit, že je to jako východní Evropa za železnou oponou. Všichni se jenom třesou, stojí dlouhé fronty a všechno je šedé. Takhle ale Čína nevypadá. Tam je pulzující internetová ekonomika a velmi zajímavá internetová kultura. Je to mnohem živější než kultura internetových milionářů v USA.

Kolik má Baidu zaměstnanců?

Zaměstnáváme deset tisíc lidí v Číně, Google má celosvětově devatenáct tisíc. Jsme opravdu velká společnost. Značná část zaměstnanců jsou obchodníci, protože třeba minulé čtvrtletí jsme měli kolem 80 tisíc zákazníků z řad malých a středních firem.

Jaká je úroveň technického vzdělání v Číně?

Dobrá, i když v USA je stále ještě lepší. Tam by studoval každý, kdyby měl možnost. Hodně našich seniorních programátorů se vrátilo z Ameriky. Například náš zakladatel tam vystudoval počítačové inženýrství.

Čínský trh je obrovský, prodáváte reklamu také firmám ze Západu?

Určitě. Je to sice malá část příjmů, ale pomalu roste. Proto hledáme firmu, která by nám pomáhala prodávat reklamu.

Vy sami neplánujete otevřít kanceláře ve světě?

V současné době jsme pouze v Číně a Tokiu. Kdysi jsme uvažovali o USA, ale zatím k tomu nedošlo.

A co třeba případná expanze samotného vyhledávání a služeb na další trhy?

Díváme se po dalších trzích a pracujeme na vyhledávání v dalším asi tuctu jazyků.

Kromě japonštiny je většina jazyků zcela odlišných od čínštiny, není to pro vás příliš mnoho práce?

Máte pravdu, čínština a japonština má určité shodné prvky, například chybějící mezery mezi slovy. Jiné jazyky jsou však zcela jiné, proto musíme vzít část příjmů a dát je do vývoje vyhledávaní v dalších asijských jazycích. Rozhodně se nechystáme vstoupit na rozvinutý trh, kde má Google převahu. Na druhou stranu jsou trhy, kde Google sice dominuje, ale je tam malé rozšíření internetu. Tam je výrazná možnost růstu a na těchto trzích mu můžeme konkurovat.

Víte, jaký je nejpopulárnější vyhledávač v Česku?

Seznam. Na světě jsou pouze čtyři státy, kde je místní vyhledávač populárnější než Google. U nás je to Baidu, v Rusku Yandex, v Koreji Naver a u vás Seznam. Pro mě to bylo trochu překvapení, když jsem se to dozvěděl. Důvod je jiný než u ostatních vyhledávačů, ale taky je to zajímavý příběh.

Jaký je tržní podíl Baidu?

Po stránce internetového provozu je to 80 procent, v příjmech 76 procent. Ale číslo z příjmů je zkreslené. Naším konkurentem je Google, který sice prodává reklamu v Číně, ale tato reklama se nezobrazuje na stránkách čínského Google.com.cn, ale na americkém Google.com. Je to trochu porovnávání jablek s hruškami.

Měli jste prospěch z toho, že Google odešel z Číny?

Znamenalo to pro nás mnohem méně, než si většina lidí umí představit. Všichni si myslí, že po odchodu Googlu náš tržní podíl najednou prudce vzrostl. Ale on roste trvale.

Google je přesto na čínském trhu přítomný, že?

Přesně tak, pouze má přesměrovaný provoz přes Hongkong. My máme s Googlem mnoho společných zákazníků, kteří svůj reklamní rozpočet rozdělují. Proto bychom věděli, kdyby začali přesouvat část rozpočtu k nám.

To skoro vypadá, že vám Google nevadí. Používáte nějaké jeho produkty?

V prohlížeči na mém počítači se automaticky otevírají dvě stránky - Baidu Mail a Gmail.

Proč nemáte jenom jeden e-mail?

Baidu nemá osobní e-mailový systém, pouze firemní účty. A já odděluji svůj firemní a osobní účet. Gmail používám už dlouho a miluji ho.

To je trochu netypické, hovořit obdivně o konkurenci.

V Baidu nenajdete nikoho, kdo by říkal něco špatného o Googlu. Baidu a Google sdílejí značnou část DNA. Google byl jedním z našich nejstarších investorů, mezi námi není žádná nevraživost. Pouze určitá míra zdravé konkurence a respektu. I pro naše zaměstnance je běžné používat Google pro vyhledávání, hlavně pro vyhledávání mimo Čínu.

Nemáte tedy omezení jako v Microsoftu, kde nemohou používat žádný jiný software?

Nebo zaměstnanci Coca-Coly, kteří nepijí Pepsi. Nic takového u nás není. Baidu je v tomto směru velice uvolněné. Nemáme pocit, že musíme dát přednost věrnosti značce před zdravým rozumem.

Baidu nemá vlastní e-mailovou službu. Když porovnáme další nabídku, jaké jsou rozdíly mezi vámi a Googlem?

Když se podíváte na Google, tak mají řadu neuvěřitelně praktických služeb. Na druhou stranu také řadu věcí, které jsou jenom samy o sobě úžasné. Například Google Earth, to přece není aplikace, která by mohla vydělávat peníze. Ale je úžasná. Podobně Google Sky, Mars nebo Moon, ty jsou ještě méně praktické. Já je rád používám a moje děti je milují. Ale nic z toho není produkt, který by se kdy mohl objevit pod hlavičkou Baidu. Baidu je řízené směrem, jak my vnímáme potřeby zákazníků. Výsledkem je portfolio produktů, které je mnohem praktičtěji zaměřené, než jaké má Google. Oni mají někdy úplné šílenosti. Já miluji Google. Google je něco jako náš bratr.

Ale když porovnáme jenom ty praktické aplikace, jaká je vaše hlavní výhoda?

Jednoduchá - nabízíme lepší výsledky hledání v čínštině s větší relevancí. Naše produkty jsou mnohem vhodnější pro čínské uživatele. Máme hodně služeb, které Google nikdy nenabídne nebo je nabídne pozdě a mnohem hůře vybavené.

Jaké například?

Máme Baidu Postbar, který vytváří největší on-line komunitu v Číně. Je to podobné diskuzním stránkám, ale mnohem propracovanější, protože tam jsou integrovaná i multimédia. Je to obrovská komunita zahrnující 200 milionů aktivních uživatelů.

To trochu připomíná Facebook...

Ne, tohle je diskusní server. Ostatně Facebook je v Číně blokován. Stejně jako Twitter, YouTube a mnoho dalších stránek.

Vy sám máte MacBook a iPhone. Nemáte rád Windows?

Nemám. Windows 7 už jsou slušné, ale stále je to hloupý operační systém. Proto si do práce nosím vlastní počítač.

Stále platí, že pro celou Čínu stačí jedna kopie Windows, protože ostatní si udělají pirátské kopie?

Pirátství je stále silné, hodně se v Číně prodávají pirátské verze. S prodejem Windows 7 se to zlepšuje, ale jejich rozšíření je stále poměrně malé. Stále je to tak, že 98 procent operačních systémů jsou XP, po jednom procentu mají Linux a Mac OS. A z těch XP takových 98 procent jsou pirátské kopie. To je šílené.

Používáte nějaké české produkty?

Miluji plzeňské, miluji pivo. Počkete, zkusím si vzpomenout, co dalšího. Jednou jsem řídil škodovku, i když ji nevlastním. Škoda je v Číně docela populární.

Kaiser Kuo (44)

Kariéra - Pracuje jako šéf mezinárodní komunikace Baidu. - Dříve psal pro časopis Red Herring. - Začínal jako ředitel digitální strategie pekingské pobočky reklamní agentury Ogilvy & Mather. Vzdělání - Vystudoval Politologii na University of Callifornia v Berkeley. Soukromí - Je ženatý, má dvě děti. - Hraje v metalové kapele. Baidu - Firmu založili Robin Li a Eric Xu v roce 2000. Firma je kotovaná na americké burze a jedním z prvních investorů byl Google. - Největší čínský vyhledávač, který má 80 procent trhu. - Dosahuje ročního obratu přes 600 milionů dolarů. - Provozuje desítky služeb, které jsou specializované na čínské uživatele. - Provozuje jeden z největších diskusních serverů v Číně, který má přes 200 milionů uživatelů. - Celkově je v Číně přes 450 milionů aktivních uživatelů, což je asi 33 procent obyvatel. - V Baidu pracuje přes 10 tisíc zaměstnanců.

Zdroj:Ekonom

Další články

Proč se české nevěsty strojí do bílých šatů? Protože je to barva čistoty. Proč smuteční hosté chodí v černé? Protože je to barva smrti a zármutku. Podobně zelená symbolizuje pro Evropany naději a nový život, červená lásku a blankytná nevinnost. Stejně významné jsou barvy i v Číně. Některé významy a způsoby jejich použití se ale od evropských liší.

V Číně byla Nobelova cena vždy ostře sledována jako výraz světového uznání národním literaturám. Skutečnost, že se této pocty až do minulého týdne nedostalo žádnému spisovateli z Číny, se vší její bohatou literární tradicí a významem, přičítaným slovesným uměním, byla pro čínské intelektuály trpkou připomínkou neplnoprávného postavení jejich vlasti na pomyslné stupnici světových kultur v moderní době.

Letos v létě uplynulo vice než sto let od boxerského povstání v severní Číně a jeho potlačení spojenými armádami osmi mocností (Evropa, USA a Japonsko). Kulaté výročí této významné, ale na Západě polozapomenuté historické epizody prošlo vcelku bez povšimnutí, dokud na ně neupozornila jiná kontroverzní, symbolikou nabitá událost: 1. října, v den 51. výročí založení ČLR (a na svátek sv. Terezie z Lisieux, patronky misionářů), vyhlásil papež Jan Pavel II. kanonizaci 120 nových světců z Číny,…

Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.