EXPO 2010 změnilo tvář Šanghaje

09.06. 2010 Reportáže, analýzy, rozhovory
KRÁLOVNA ORIENTU. DĚVKA ASIE. Paříž Východu. New York na steroidech. Přezdívky Šanghaje se v průběhu dekád mění stejně rychle jako město samo, velice přiléhavě však popisují lesk i bídu téměř dvacetimiliónové čínské megalopole. Příbřežní perla se ovšem posledních pár let velmi snaží, aby byl vidět hlavně ten lesk. Proto jako vůbec první "rozvojová" země uspořádala Světovou výstavu Expo 2010 - a hned největší a nejdražší v dějinách. Vše proto, aby oslnila.

HORKO A DUSNO, PUCH zahnívající říčky, prach. Krásné štíhlé Číňanky s mléčnou pletí prodávající na ulici jahody, liči a lahodné dračí ovoce. Ze zaplivaných dvorků staré šanghajské čtvrti Čchi-pao nejsou mrakodrapy vůbec vidět, natožpak výstavní pavilóny. Jen půlhodinka jízdy po přeplněné ulici z centra Pchu-tungu, jakéhosi šanghajského Manhattanu, a už procházíte stoleté lilongy. Li znamená společnost, long je ulička a podle toho tato tradiční forma bydlení vypadá. Špinavé domky s pavlačemi jsou naměstnány těsně vedle sebe, rozbitá okna obnažují miniaturní ložnice s nočníky pod postelemi - spousta těchhle mikrobytů nemá ani koupelnu, ani záchod. V přízemí pěknějších staveb jsou vyložena ražniči z malých pečených ptáčků, špejle vede oběma očima nebožátek. Všude kolem voňavé obchůdky s čajem, cvrčci v klecích, kadeřnictví, a hlavně rámus. Polorozpadlá čchipaoská klinika plastické chirurgie vůbec nepotvrzuje fakt, že Čínská lidová republika loni navzdory krizi zaznamenala devítiprocentní růst HDP, ani to, že v Šanghaji chce bydlet skoro každý, a proto se za posledních sedm let zvýšily ceny bytů o 150 procent (i v Číně je realitní bublina pěkně přefouknutá). Až ve stínu čtyřsetmetrových věžáků, v zajetí pouličních prodavačů padělků značkových kabelek a hodinek si turista uvědomí, že Šanghaj, výkladní skříň Číny, musí pro západní oči představovat zároveň New York i Hongkong. A dokázat, že hospodářské reformy rudé velmoci jsou úspěšné.

NEW YORK NA STEROIDECH

Šanghaj leží na březích řeky Chuang-pchu, v deltě veletoku Jang-c'-ťiang, tedy Modré nebo také Dlouhé řeky. Dnes už sice v těžce znečištěné řece "modrou" vodu nenajdete, ale dlouhá je pořád; se svými 6300 kilometry je po Amazonce a Nilu dokonce třetí nejdelší na světě. Od roku 1975 se počet obyvatel nejlidnatější čínské megalopole téměř zdvojnásobil, a to zejména díky nové výstavbě. Masové strhávání starých budov a stavba nablýskaných mrakodrapů místo tradičních cihlových domků "šikumenů" stály v poslední dekádě domov skoro milión domácností. I jejich osobní oběť napomohla tomu, že je v době zahájení Expa centrum města zbavené většiny pouličních trhovců, čisté, rozkvetlé a velmi, velmi západně vyhlížející. Také proto Číňané multikulturní velkoměsto, kde se doslova střetává Západ a Východ, sami nepovažují za část Číny. Pro venkovany je to úplně jiný, cizí svět, v němž jsou zákony, morálka i šaty klubových tanečnic až příliš volné. V těchto dnech Šanghaj nežije ničím jiným než Expem, jehož symboly a loga jsou úplně všude. Na každém kroku, z každé zdi se na vás slabomyslně usmívá Chaj-pao, blankytně modrý maskot 41. světové výstavy. Na sloupech visí girlandy ibišků a muškátů tvořící znak Expa a s večerními červánky uvidíte z honosné pobřežní promenády Bund, jak za řekou na mrakodrapech Pchu-tungu září obrovské neónové Expo-reklamy. Ale i ve stínu gigantů ze skla a oceli najdete zapomenuté uličky a dvorky mezi opršalými řadovými domky. Neutěšené ostrůvky tradice a bídy křížem krážem protýkají šňůry s prádlem, pod nimiž si mezi odpadky hrají děti i krysy, z kanálů se line puch právě vylitých nočních hrnců. Tuhle odvrácenou tvář Šanghaje se snaží změnit i dva Češi. LEPŠÍ MĚSTO - LEPŠÍ ŽIVOT Hlavním tématem Expa je heslo Lepší město - lepší život, které by člověk zrovna od Číny nečekal. Třeba proto, že kvůli stavební parcele pro Expo byla od roku 2005 srovnána se zemí bydliště osmnácti tisíc rodin. Kdo protestoval, byl podle humanitární organizace Amnesty International šikanován nebo rovnou žalářován. Zbylí vysídlenci si museli pronajmout jednopokojové byty, leckdy bez koupelny a toalety "Ještě roku 1985 měla v Šanghaji zhruba třetina obyvatel k dispozici pouhé čtyři metry čtvereční obytné plochy - to je postel a vedle ní ulička," říká mi architektka Ivana Bendová v atriu podobně luxusního hotelu, jaké sama projektuje. Šanghajská radnice sice letos uvádí, že má každý obyvatel města k dispozici 34 m2, ale tomu se každý znalec zdejšího života vysměje. Ivana Bendová spolu se svým mužem Janem vlastní společnost Allied Architects International (AAI), jež v Číně už více než sedm let navrhuje a staví mrakodrapy pro soukromé developery. Manželé žijí v Šanghaji jedenáctý rok - a sledují, jak se jim město mění před očima. "V Šanghaji se nedá jít jednou ulicí dvakrát. Kolikrát jsme šli po několika dnech něco nakoupit - a ne že byl zrušený obchod, do kterého jsme mířili, ale nestál tam ani ten dům," vzpomíná Jan Benda na šanghajské začátky, kdy pracovali i patnáct hodin denně. V tmavém městě prý beztak nebylo co jiného dělat a tím nejlepším na zdejším životě byla šanghajská kuchyně se svými dary moře. Dnes je vše jinak - za poslední tři roky, tedy období ekonomické krize, se ze šedesáti zaměstnanců AAI stalo devadesát a mají čím dál víc zakázek. Podle Bendových stavějí jejich čínští konkurenti levně, ne vždy kvalitně, ale rychle - z údajů Čínské statistické ročenky vyplývá, že se v říši středu za rok 2008 vybudovaly byty o celkové ploše větší než 2,2 miliardy m2. A prý v nich dokonce má kdo bydlet.

VENKOVANÉ A ZLODĚJI

I když se v Šanghaji překotně buduje, má město podle deníku Shanghai Daily už sedmnáctý rok za sebou negativní přírůstek obyvatel. Sídlí v něm spousta starých lidí, víc než pětině Šanghajců je přes 60 let. Ačkoli jsou v Číně všemožně zvýhodňovány rodiny s jediným dítětem, Šanghaj v tomto ohledu získala výjimku a mladí potenciální rodiče jsou naopak vyzýváni, aby si pořídili druhé dítě. Celých 53 % z odhadované 1,3 miliardy Číňanů zatím žije na venkově (v Česku je to jen čtvrtina obyvatel, v některých "západních" zemích ještě méně), ale kvapem se přesouvají z vesnic do měst a jejich životní standard se zvyšuje. Čím dál tím lépe jsou na tom navzdory zákonům i prodejci padělků. Čína je krádežemi intelektuálního vlastnictví a kopírováním ochranných známek neblaze proslulá - kolika podnikatelům se už stalo, že jejich továrnu v jediném dni opustili všichni dělníci, aby o kousek dál vybudovali zcela přesnou kopii fi rmy a jejích patentů. "Mé projekty také několikrát okopírovali," směje se architekt Benda. "Souvisí to s čínskou kulturou - aby se Číňan naučil psát, musí kopírovat tisíce znaků. Čím přesněji je opisuje, tím více je chválen. Kopírování se nepovažuje za zločin. Ne že by se nám to vždycky líbilo, ale je to tak." Běžný turista potkává falešné kabelky od Louise Vuittona a zlaté omegy za pár šupů všude, i na honosné Nankingské třídě, kde stojí jediný kopeček zmrzliny Ben & Jerry's v přepočtu devadesát korun, tolik co o kousek dál oběd o čtyřech chodech. Největší společenství prodavačů falše je na tržnici ve stanici metra A. P. Plaza. Statisíce kusů padělaného zboží se ironií osudu prodávají přímo před pompézní budovou vědecko-technologického muzea. "Přitom chtějí přejít od starého konceptu made in China ke created in China a setřást ze sebe nálepku levné exportní země," konstatuje oproti tomu snahu Číňanů o vlastní, originální produkci marketingový expert Ladislav Kopecký a zároveň mi vysvětluje, proč v gigantickém čínském pavilónu zaujímá tak významný prostor sekce technologií, přístupná pouze po předchozí rezervaci: "Číňany přestaly zajímat přímé investice ze strany nadnárodních fi rem - sami mají peněz dost. Jde jim o příspěvek světa k čínskému intelektuálnímu vlastnictví a know-how, takže se svou výstavou technologií snaží ukázat potenciálním obchodním partnerům, že na to mají."

RESUSCITACE EXPA

Koncept světových výstav nemá v digitálním světě místo, říkají mnozí. Čína nesouhlasila - a na znamení toho vydala ve prospěch letošního Expa 4,2 miliardy dolarů. Včetně "estetických operací" Šanghaje Čínu světová výstava stála neuvěřitelných 58 miliard USD, tedy o 18 miliard víc, než kolik se investovalo do předloňské olympiády v Pekingu. Na půl roku, respektive na 167 návštěvních dnů od 1. května do 31. října, vyrostlo navzdory kritikům na ploše 5,3 km2, dvaapůlkrát větší než Monako, 242 pavilónů. Policisté i vojáci na každém kroku, skenování zavazadel v metru i ve všech třinácti vstupech na výstaviště, státy uctivě se klanící před rudou pěstí Číny, všude v Evropě nevídané davy lidí. Přesto to nebude stačit. Pokud neprojde turnikety více než 400 tisíc lidí denně, nebude čtyřicet let starý čtyřiašedesátimiliónový rekord z Expa v japonské Ósace zlomen. Jak ponižující ztrátu tváře nadutá Čína vstřebá? I bez ohledu na chorobné čínské soutěžení a vyhazování peněz jsou Expo v Evropě a Expo v Asii dvě zcela nesrovnatelné věci. Expo v Asii smysl rozhodně má, taky díky čínskému pořadatelství chytilo po své klinické smrti druhý dech. Pro relativně nemovité obyvatele Číny, jichž je podle organizátorů mezi návštěvníky 95 %, je výstava jednou z mála možností, jak se díky virtuálnímu cestování poučit o životě jinde. Lístky jsou však pro obyčejné Číňany velmi drahé - denní vstupné pro dospělého je 160 jüanů (asi 480 korun), což je týdenní plat hůře placeného dělníka Všem, kdo mají v Šanghaji trvalé bydliště nebo povolení k trvalému pobytu na rok a více, měly být v druhé půli května doručeny lístky na výstavu zdarma a jiní je mohli získat se slevou. Jen proto může českým pavilónem proudit nekonečná školní třída třeťáků s červenými šátky ("Do českého pavilónu jsme šli jako do prvního, protože o Česku vůbec nic nevíme"), důchodci z historického města Su-čou v kšiltovkách s nápisem Yo voto por Chávez - Volím Cháveze ("Hned po Číně a Portugalsku jsme si šli pro dotek štěstí od vaší sochy svatého Jana") a pekingští studenti umění ("Jsme tu na tři dny a tohle je náš první pavilón - nemáte tu skoro žádnou frontu"). Nevadí jim ani vražedných 30 °C, ani šílená vlhkost vzduchu, ani z ampliónů se ploužící vlezlý pop song City, nazpívaný jakožto hymna Expa hongkongským (!) filmovým bojovníkem Jackiem Chanem.

PAVILÓNY PRO HRAČIČKY

Výstava samotná je samozřejmě malý zázrak - čtyři dny jsem jen chodila s otevřenou pusou. Většina účastníků pochopila, že bude-li 95 % hostí jejich stánků či stanů čínské národnosti, je třeba zapojit hravost, humor, pompéznost a interaktivitu. A pro klid duše taky environmentální tematiku. Ve španělském pavilónu tak připomíná obří robot nemluvněte s glumovsky vypoulenýma očima, abychom chránili přírodu a mysleli na to, v jakém sajrajtu budou na Zemi žít naši potomci. Saúdové okázale demonstrují své bohatství - do ohromné stylizované lodi s palmami na palubě umístili fantastickou filmovou projekci v technologii IMAX, to vše za 164 miliónů dolarů. Dánové kromě kodaňské sochy Malé mořské víly přivezli i bicykly pro sjíždění homole pavilónu (dobrý nápad vinou špatných brzd bohužel v prvních týdnech nefungoval). Finové a jejich bělostný, čistý, tichý pavilón, který tak dobře vystihuje podstatu severské země, ukazují kromě vyhlášeného designu a informačních technologií možnosti cyklistiky v srdci zelených Helsinek. Český pavilón pak přírodu ignoruje. Naprosto ojedinělý je pavilón Velké Británie, Semenná katedrála. Britové se rozhodli nerozptylovat diváka množstvím zbytečných artefaktů, blikáním a zvuky. Jsou si vědomi toho, že svou královskou rodinu, Davida Beckhama, bary, fish'n'chips a červené telefonní budky nemusejí propagovat, protože je každý zná. Ukazují tedy světu semínka rostlin zasazená do konců 60 000 průhledných akrylových "výhonků", jež budovu tvoří. Nádhera. A taky důkaz zdravého sebevědomí a úcty k přírodě. Značka Velké Británie je hotová. Co ta naše?

JEDINÁ IMPRESE? CHAOS.

"Expo už dávno není olympiádou kulturní, ale marketingovou a obchodní," vysvětluje mi v srdci českého pavilónu veterán světových výstav Ladislav Kopecký, odborník na marketing a komunikaci. "Země jako třeba Německo pořádaly už před Expem konference nebo obchodní setkání. Nepřijely jen proto, aby svým pavilónem ukázaly, jak si představují město budoucnosti, ale taky aby rozjely spoustu akcí, které mají vysloveně marketingovou povahu. Češi ne." Čeští umělci se pod ochrannou rukou (pozor - nikoli vedením) generálního komisaře Pavla Antonína Stehlíka rozhodli na jakékoli vytváření nebo podporu značky ČR rezignovat stejně jako na snahu o sledování jednotného konceptu expozice. Zatímco světové výstavy v Bruselu a Montrealu otevřely dveře českému sklářství, od účasti v Číně nečekejme nic - nevystavili jsme pranic z toho, o co by svět mohl z obchodního hlediska jevit zájem. Kromě vynálezu nanovláken, ovšem nedostatečně prezentovaného. "Třeba na Expu ve Vancouveru jsme se účastnili spousty obchodních a průmyslových fór, měli jsme tam zástupce, kteří sledovali trendy," vzpomíná Kopecký a já přemýšlím, zda se v jediné konferenční místnosti, již má náš pavilón k dispozici, odehraje aspoň jedna z dosud pouhých tří plánovaných obchodních schůzek. V rámci oslav českého národního dne 17. května sice přijeli hned tři čeští ministři - ministr zahraničních věcí Jan Kohout, ministr pro evropské záležitosti Juraj Chmiel a ministr zemědělství Jakub Šebesta -, ale byli zcela nepřipraveni na cokoli kromě úsměvu a podání ruky. Podívali se do šanghajského sídla telekomunikačního giganta Huawei a ministr zemědělství do bioparku v Su-čou, ovšem vždy jen jako zdvořilá, leč dokonale pasívní návštěva. Ale zpět k českému pavilónu, v němž bohužel není žádný exponát na úrovni české Laterny magiky nebo Kinoautomatu z předchozích světových výstav. Nic, co by divákova paměť udržela déle než den; celá expozice je luxusním odkladištěm krásných věcí bez ideové koncepce, bez záměru. I ty originální kubusy visící ze stropu a skrývající exponáty uvnitř jsou pastí - jak dlouho vydržíte něco sledovat s hlavou zvrácenou vzhůru? Představte si, že kráčíte galerií, v níž jsou obrazy přilepené na strop. Buď skončíte s bolestí krční páteře, nebo se na důkladnější prohlídku vykašlete. Navíc u mnoha exponátů chybí vysvětlení, doprovodný text. Nebohá Díazova zlatá kapka, o níž my Češi víme z tisku vše, stojí zcela na okraji zájmu. Uvnitř prosklené místnosti se zlatou slzou hosteska bezradně zírá na ampulky s vonnými esencemi, z nichž má přístroj, respektive počítač, míchat parfém podle vjemů diváka, který má na hlavě nasazené senzory. Občas na slečnu někdo zaklepe, aby vysvětlila, o co vlastně jde "Jediná imprese, kterou si z českého pavilónu diváci odnesou, je chaos," říká tvrdě Kopecký. Asi má pravdu. Ale Číňany ten chaos zřejmě baví - v úterý 25. května do českého pavilónu údajně zavítalo rekordních 50 486 návštěvníků.

A CO BUDE DÁL?

Budoucnost světových výstav i budoucnost Číny je nejistá, jak jinak. Pozice komunistické a paradoxně zároveň vykořisťovatelské říše středu jakožto světové ekonomické velmoci se v příští pětiletce s největší pravděpodobností upevní. A na Expo do Milána roku 2015 skoro nikdo nepřijde a opět se bude diskutovat o nepotřebnosti a přežitosti světových výstav "A potom?" zeptejme se jako Karel Čapek v předposlední větě antiutopické Války s mloky. "Dál už to nevím."

Československé a české účasti na světových výstavách

1933, Chicago První samostatný pavilon prvorepublikového Československa navrhl architekt Kamil Roškot. Jeho náplň tvořilo sklo, porcelán i Resslův lodní šroub. 1935, Brusel Stavbu vytvořil architekt Antonín Heythum. Tématem expozice se staly designové a průmyslové výrobky. 1937, Paříž Jeden z našich nejpozoruhodnějších avantgardních pavilonů navrhli architekti Jaromír Krejcar a Zdeněk Kejř. Češi do něj lákali na průmyslové výrobky, sklo či na fontánu československého lázeňství od Zdeňka Pešánka. 1939, New York Stánek vyšel opět z ateliéru Kamila Roškota. Byl otevřen až po okupaci Československa, v jeho interiéru návštěvníci našli tapiserie nebo monumentální skleněnou mozaiku od autora pavilonu. 1958, Brusel Pavilon s restaurací navrhli architekti Josef Hrubý, František Cubr a Zdeněk Pokorný. K˙hlavním tahákům patřila Kaplanova turbína, "bruselský" design a Laterna magika vymyšlená Alfrédem Radokem a Josefem Svobodou. Pavilon získal hlavní cenu Zlatou hvězdu. 1967, Montreal Stavbu navrhli architekti Miroslav Řepa a Vladimír Pýcha. Jeho vrcholem byl Třebechovický betlém a Kinoautomat od Radúze Činčery, Pavla Juráčka, Jána Roháče a Vladimíra Svitáčka. 1970, Ósaka Pavilon vytvořili architekti Vladimír Palla, Vik- tor Rudiš a Aleš Jenček. Uvnitř stála skleněná Řeka života od Stanislava Libenského či okolážované Jablko od Jiřího Koláře. 1986, Vancouver Stánek navrhli architekti Jan Vrana a Vladimír Štulc. Těžiště exponátů leželo na přiblížení naší dopravní historie, vystavovala se Jawa 500 či automobil Präsident. 1992, Sevilla Budova vzešla z dílny kanceláře ADNS. Původní odvážný koncept filozofa Petra Rezka se jmény novorozenců neustále se objevujícími na stěnách byl na poslední chvíli zamítnut a nahrazen výstavou skla. 1993, Taejon Stánek reprezentující rozpadlé Československo rozdělený do dvou samostatných částí navrhl architekt Petr Fuchs, na jeho interiéru spolupracoval s výtvarníkem Alešem Lamrem. 2000, Hannover Pavilon navrhl architekt Marek Chalupa. Původní libreto počítalo s instalacemi výtvarníků Františka Skály a Petra Nikla, nakonec je nahradila replika gotické kaple. 2005, Aiči Unifikovaný pavilon dodaný pořadateli upravila architektka Bára Škorpilová. Interiér zaplnila interaktivní zvuková díla výtvarníka Petra Nikla. 2010, Šanghaj Typizovanou stavbu opět dodanou pořadateli upravil ateliér SIAL. V jejím interiéru stojí kopie části Karlova mostu, interaktivní instalace Federica Díaze, design Maxima Velčovského či výstava předních českých sprejerů. Další světová výstava proběhne za pět let v italském Miláně. Přes přívlastek "světové" zůstává téměř každé EXPO z hlediska svého působení a návštěvnické struktury Expem své země, dá se říci téměř Expem regionálním. Celých 99 procent návštěvníků EXPO v Cukubě byli Japonci, více než 95 procent návštěvníků v Montrealu a posléze Vancouveru byli Severoameričané. U země s 80 miliony obyvatel, jako je Německo, zůstal počet 18 milionů návštěvníků v Hannoveru snad nejvýraznějším potvrzením dosti úzké regionality světových výstav za poslední dekádu. EXPO se dokonce nestalo ani celoněmeckou záležitostí, ale především záležitostí Dolního Saska. Z hlediska účastnických zemí a marketingového působení na cílovou skupinu, kterou byli přinejmenším obyvatelé Německa, byla tato světová výstava nepřiměřenou investicí. Má vůbec ve světě čím dál více komunikačně propojeném tato "matějská pouť národů" smysl? Účastnické země stále více poměřují efektivnost svých účastí návratností investic. Zvažují, do jaké míry může účast v dlouhodobém horizontu přispět k naplnění ekonomicko-politických cílů. V rámci takzvané "economic diplomacy" stále více usilují o společný postup a zapojení významných partnerů z korporátní sféry. Vláda USA například na financování nedá ani dolar. Vše jde z prostředků korporací, které si v rámci amerického pavilonu naplňují především své dlouhodobější PR cíle.

TÉMA VE SPRÁVNOU DOBU

V roce 1893 vyšla v Číně kniha, kterou napsal Čeng Kuan-jin (1842-1923), nazvaná Varování zdánlivě prosperující době. Autor navrhuje, aby se Šanghaj stala pořadatelem světové výstavy, obdobně jako to udělalo v té době Chicago. Vidí Šanghaj jako ideální místo, které spojuje Čínu s vnějším, západním světem prostřednictvím obchodu a námořní dopravy. Zbožné přání čekalo na uskutečnění 117 let. V první dekádě 21. století však jako by fenoménu EXPO docházel dech. Nevydařený Hannover a málo výrazné, provinční Aichi nebyly příslibem dynamického rozvoje. Ale nominace Šanghaje v roce 2002 naznačila změnu.Také zvolené téma přišlo ve správnou dobu. Téma "město" se objevilo v historii konání světových výstav poprvé a jakoby na zavolanou. Před pouhými sto lety žilo ve městech pouze deset procent světové populace. Dnes je to téměř 55 procent a v roce 2050 to mají být už tři čtvrtiny obyvatel planety. V podtitulu hlavního tématu EXPO 2010 (Lepší město - Lepší život) se praví, že město je krystalizací lidské civilizace. Svou všezahrnující a regenerační povahou hrálo významnou úlohu při rozvoji a zdokonalování řádu lidské společnosti. EXPO by mělo ukázat dopad růstu měst na lidské prostředí, ukázat na to, jak kompletní a přitom křehké je spojení společnosti, architektury a všech moderních technologií, které mají problém urbanizace řešit. Mělo by ukázat způsob, který my coby architekti a občané, umělci a politici volíme při utváření měst, budov a veřejných prostor, a také to, jak tento způsob určuje naše reagování na celou řadu problémů. Zahrnuje to účinky klimatických změn stejně jako lidská práva, justici, harmonii, dopravu a bydlení, vzdělání, zdraví, vyváženost, kvalitu života a důstojnost miliard lidí, kteří míří do měst, aby tam hledali práci a příležitost. Je to téma, jež je pro Čínu velkou výzvou. Země nepochybně této příležitosti využije. Téma města patří totiž k velkým tématům agregovaného růstu ekonomiky a její produktivity. Jako jeden ze zdrojů úspěšného růstu uvádí Čína plynulé a úspěšné převedení 150 milionů migrantů, lidí z venkovských farem do továren, aniž by to způsobilo urbanistickou krizi.

REKORDNÍ ČÍNA

Zprávy, které v posledních letech přicházejí z Číny, nabývají pravidelně podoby zápisů do Guinnessovy knihy rekordů. Velká čínská zeď, největší inženýrský stavební projekt, který kdy člověk vytvořil, byl po více než 2000 letech nahrazen jiným gigantem - přehradou Tři soutěsky na řece Jang-c'-ťiang. Neuvěřitelných 185 metrů vysoká a dva kilometry dlouhá přehrada dosahuje při plném provozu výrobní kapacity 18 jaderných elektráren. Vzhledem k odpadu a toxickým látkám, které do řeky začaly proudit z více než 40 měst a 400 továren, se ovšem podle environmentalistů zrodil další světový rekord - 480 kilometrů dlouhá septická nádrž, pravděpodobně největší toaleta na světě. Do knihy rekordů vstoupí zřejmě i EXPO 2010 a to rozlohou výstaviště 528 hektarů, počtem 246 zúčastněných zemí a mezinárodních organizací. K tomu může přibýt plánovaný rekord 70 milionů osob, které mají za šest měsíců EXPO navštívit. A jak tomu bývalo v dobách rozmachu Říše středu, ani dnes se příležitost vzdát říši hold neodmítá, zejména pokud se naskytne jakkoli malá vidina podílu na tak obrovském trhu. Skupina chudých, zejména afrických zemí, které na svou prezentaci neměly prostředky, obdržely od čínské vlády příspěvek ve výši sto milionů dolarů. To je jeden z řady způsobů, jak zajistit rekordní účast států. Pokud bude dosažena také rekordní návštěvnost, i ta pak bude dílem nejrůznějších způsobů přímé i nepřímé stimulace. Číně se během jedné dekády podařil nevídaný kousek. Pořádá bezprostředně za sebou dvě významné světové události - olympiádu a EXPO. Rozpočet na EXPO ve výši 58 miliard dolarů by měl dokonce o 16 miliard opuletní olympiádu překonat.

NÁRODNÍ ZNAČKY

Jeden z očekávaných doprovodných efektů EXPO je dopad účasti na vnímání jednotlivých "národních značek". Národní, značková rétorika argumentuje tím, že výrazná účast na výstavě vytvoří pozitivní image, která povede k výraznějšímu prosazení na čínském trhu. Na EXPO nepochybně přijde návštěvnický vzorek čínské populace, který reprezentuje značný nákupní potenciál. Nejde sice o vyhraněnou cílovou skupinu, ale zato jsou to lidé, kteří mohou utvářet veřejné mínění, návštěvníci se zájmem o téma, kteří jsou schopni uchopit či získat informaci, vyhodnotit ji a zformovat názor. Lidé s autoritou i vědomostmi, kteří se mohou stát určitým druhem buzz marketingu. Mnozí z nich se stávají vyznavači a stoupenci národních značek, obchodních značek či gastronomií. Představují na trhu element, který má marketingový, v případě EXPO časově úzce vymezený komunikační význam. Jejich doporučení nenahradí žádná reklama ani PR. Z očekávaných 70 milionů návštěvníků bude 65 milionů Číňanů, většinou s nadprůměrnými příjmy a vyšším vzděláním. Zhruba 69 procent respondentů, kteří plánují výstavu navštívit, má vysokoškolské vzdělání a průměrný měsíční příjem 1320 USD. EXPO určitě zapůsobí směrem k internacionalizaci čínských spotřebitelských preferencí a spotřebitelského povědomí větším zájmem o zahraniční zboží. Pozornost je upřena především na velké hráče čínského trhu - USA, Německo, Anglii, Francii, Itálii a Japonsko. Sen o jakémkoli podílu na trhu s 1,3 miliardy zákazníků je nabídkou, která se skutečně nedá odmítnout. Řada národních pavilonů je podpořena firmami a značkami, které jsou spojeny s národní identitou, nebo ji dokonce spoluvytvářejí. Číňané mají povědomí o tom, že Němci dělají kvalitní auta a stroje, Italové a Francouzi módní oblečení a Japonci elektroniku. Mnoho zemí chce na EXPO své exportní portfolio a značkové národní povědomí rozšířit. Příkladem jsou Australané, kteří v rámci programu Branding Australia sdělují, že Austrálie není pouze exportérem železné rudy a vyhledávanou turistickou destinací, ale že disponuje zdroji čistých energií, skvělou biopotravinářskou nabídkou a že je zemí, která nabízí univerzitní vzdělání na nejvyšší úrovni. Norsko staví svou komunikaci na špičkových technologiích, Japonci na miniaturizované elektronice a robotizaci. A co Čína? Komunikace, která dnes utváří vnější obraz Číny, se vyznačuje polaritou, na jejímž jednom konci dominují dynamické ekonomické ukazatele, na druhém alarmující zprávy týkající se lidských práv, ekologie, intelektuálního vlastnictví nebo kvality zboží. Nation Brand Index (NBI), který na základě průzkumu měří sílu a apel image národních značek, je souhrnem vnímání země a její populace v šesti oblastech (turistika, export, zahraniční a domácí politika nazývaná také "governance", neboli schopnost země kompetentně vést a řídit své záležitosti, investice a imigrace, kultura a kulturní dědictví, jehož součástí jsou i sportovní aktivity, a v neposlední řadě lidé). Od roku 2005 zaznamenala Čína podle NBI celkový sestup o několik míst zejména kvůli zhoršenému vnímání voblasti imigrace. Jde zejména oochotu lidí žít a pracovat v Číně. Horší výsledky se projevily také v oblasti "efektu země původu", kde u výrobků made in China lidé projevili méně ochoty k jejich nákupu. Průzkum je zajímavý například v porovnání s Japonskem a jeho 40letou cestou k pozici vedoucího globálního producenta kvalitních, důvěryhodných a žádaných produktů. Čína dosáhla prvního stadia tohoto procesu, ve kterém jde o zvýšení globálního povědomí o značce made in China prostřednictvím široké distribuce zboží, s obdivuhodnou rychlostí a efektivitou. Druhé stadium, kdy se povědomí promění v důvěru, bude mnohem náročnější a prozatím značně vzdálené. Třetího stadia lze pak dosáhnout tehdy, když se důvěra transformuje do prémiové pozice zboží dané vybudováním a designováním vlastních značek světových parametrů. Události jako olympiáda v Pekingu nebo EXPO v Šanghaji však mohou nesporně k vylepšení pozice značky Čína přispět, i když mají impulzivní krátkodobý charakter.

VELKÝ BYZNYS - GASTRO A SUVENÝRY

Zajímavým obchodem, který ke světovým výstavám patří, je gastronomie. EXPO 2010 se počtem 130 různých mezinárodních stravovacích zařízení stalo na šest měsíců největší světovou jídelnou. Nároky na zajištění provozu těchto restaurací jsou extrémní a často za hranicí možností. Logistika, bezpečnost a kontroly kvality jsou pro zahraniční restauratéry a jejich dodavatele noční můrou. EXPO 2010 je prohlašováno za historicky nejbezpečnější výstavní místo. Potud vše v pořádku. Z pohledu dodavatelů surovin, jídel a nápojů je však někdy problém bezpečné a kvalitní zboží vůbec dostat do kuchyně. Štěstí mají ti, kteří mohou využít dlouhodobě založené logistické základny etnických restaurací, které již delší dobu v Šanghaji fungují a mají s místními normami a předpisy zkušenost. Designované logistické firmy bývají pověřeny úkolem dostat potraviny na území EXPO, ale potřebují notifikaci dva dny předem, aby předložily číslo auta, identifikaci řidiče a další doklady příslušným schvalovacím orgánům. Není právě jednoduché určit dva dny předem, kolik mrkve a brambor bude restaurace potřebovat... Jakmile dodávka dorazí, je podrobně zkoumána zdravotními a hygienickými inspektory. Čínská strana zdůvodňuje striktní postup všeobecně přísnějšími hygienickými normami, které mají předcházet masovým otravám zjídla. V Šanghaji knim dříve docházelo. První obchodní výsledky "non fast food" restaurací zůstaly po čtrnácti dnech provozu za očekáváním a daleko za návštěvností zařízení s rychlým občerstvením. Řada restaurací snížila ceny nejméně o patnáct procent. Průměrná cena jídla v "non fast foodech" se usadila na zhruba 100 jüanech (necelých 15 USD), zatímco průměrná cena fast food jídla představovala zhruba pět USD. Část návštěvníků si jídlo přináší z domova přes varování, že v teplém počasí se může zkazit. Šanghajská asociace restaurací uvedla, že vloni činily celoroční tržby ve městě 70 miliard jüanů, letos díky EXPO očekávají růst na 100 miliard. Druhou významnou položkou obchodu, který se odehrává na teritoriu EXPO a vlastně i mimo něj, jsou suvenýry. Konkrétně asi 10 000 druhů přísně licencovaných předmětů ve více než 4000 prodejnách (z toho 2500 v Šanghaji a 80 v areálu výstavy). Očekává se, že tržby za prodej překročí dvě miliardy jüanů. Mezi nejpopulárnější patří maskot Chaj-pao v nejrůznějších velikostech.

MARKETINGOVÉ KOMUNIKACE

Události jako EXPO vytvářejí řadu mikro "příběhů" a poměrně snadnou a rychlou, většinou však regionální a krátkodobou medializaci. PR ohlasy pavilonů mají sice velkou mediální četnost, ale jsou impulzní a povrchní. V komunikační konkurenci jednotlivých účastí a pavilonů se vzájemně přebíjejí a eliminují. Pokud tato komunikace není zasazena do dlouhodobého marketingového konceptu zemí, neprokazuje kontinuální podporu anebo není podpořena přínosem z další oblasti komunikačního hexagonu, jako je třeba export, turistika, investice, imigrace a další, rychle vyvane a zmizí. Při vstupu do pavilonů většiny vyspělých zemí zaujme výrazná prezentace jejich partnerů a sponzorů. V případě USA pokryla loga 37 partnerů a sponzorů celou dvacetimetrovou stěnu. U vstupu do pavilonu Německa jich lze napočítal téměř sto. Výrazné zastoupení a prezentace firem byly příznačné i u pavilonů Itálie, Francie, Švédska a řady dalších. Výjimkou byly spíše ty národní pavilony, kde se aliance státu a korporací neprojevila. Drtivou většinu nákladů pavilonu Německa, jednoho z absolutně nejlepších pavilonů EXPO, hradí obchodní komora a firmy. Totéž se týká dalších, návštěvnicky nejatraktivnějších pavilonů Itálie, Francie, Švédska nebo Norska. Norové na tento model přistoupili už koncem devadesátých let. Polovinu nákladů na účast ve Vancouveru hradil Norway Export Council (něco jako ministerstvo obchodu) a druhou polovinu firmy. Pavilon byl zaměřen na námořní dopravu, podmořský průzkum a těžbu, tedy oblasti, kde má Norsko co nabídnout. Norský pavilon měl vysokou estetickou a divácky atraktivní úroveň, ale co je důležité - byl koncipován tak, aby expozice mohla být využita ještě jednou, na mezinárodní výstavě onámořní dopravě v Německu. Víceúčelové následné využití národních pavilonů na světových výstavách se stává stále žádanějším nástrojem efektivní komunikace zemí. V Šanghaji šli tímto směrem zejména Němci. I země, které nakonec nenašly prostředky na vlastní pavilon, však využily možnost představit se například pod střechou afrického, karibského nebo pacifického společenství. Nejde o víc než o milé turistické vizitky. Z pohledu budoucího turistického marketingu zaměřeného na Čínu však tato prezentace určitě není zbytečná. Vlivná mladší a bohatší čínská populace, nově se formující střední vrstva, dnes čítá asi 175 milionů lidí a v roce 2025 to bude už 500 milionů. Již dnes je zhruba sedm procent populace ochotno ročně utratit dva tisíce dolarů především na cestování, což reprezentuje kupní sílu asi 82 miliard dolarů. Za cestování je přitom připraveno utratit své úspory asi 53 procent Číňanů. V příští dekádě bude turistický průmysl Číny dle výdajů druhým největším na světě za USA. S uvolněním celkových politických poměrů budeme čínské turisty ve světě zřejmě potkávat častěji.

TÉMA: MĚSTO

Na řadě světových výstav se organizátorům "podařilo" zvolenému tématu vyhnout nebo se z něj velkou měrou vylhat. Šanghaj je světlou výjimkou. Organizátoři vložili do naplnění tématu značné finanční prostředky a pojednali jej v rozsahu, který v dosavadní historii výstav není běžný. Vznikly tematické pavilony. Urbanistický pavilon je rozdělen do pěti sekcí - Rodina, Práce, Kontakt, Učení a Zdraví. Poukazuje na to, že udržitelný rozvoj měst je možný pouze tehdy, jestliže se urbanizace stane lidsky orientovaným procesem, který se stará o rozvoj všech obyvatel. Pavilon Města jako lidské bytosti ukazuje urbánní celky jako živý lidský organismus, který má tělo i duši. Metaforickým způsobem ukazuje na vztah mezi lidmi a městem, jejich vzájemnou závislost i prospěch za určitých podmínek - podmínek vzájemného respektu. Pavilon Městské planety vypovídá o lidech a městech, která vytvořili, o potřebném konsenzu lidí, města a naší planety. Poetický příběh vypráví, jaký vliv má rozvoj měst a lidské chování na naši planetu. Pavilon Otisků se věnuje historii měst od antiky až po současnost, stopám a otiskům jako výsledkům interakce lidí s městy a životním prostředím od zrození měst až po moderní civilizaci. Pavilon Budoucnosti nabízí návštěvníkům vizi, jak mohou města jednou vypadat. Tento pavilon je rozdělen do čtyř částí: Včerejší sny, Sny a Praxe, Budoucnost se blíží a Rozmanité možnosti. Zaměřují se na inteligentní dům budoucnosti, zdraví městské komunity, nízkouhličité město a harmonické prostředí. Poprvé v historii světových výstav vytvořili organizátoři speciální pavilon Život a Sluneční svit, který se věnuje lidem s hendikepem. Řeší, jak odstranit diskriminaci invalidů, chudobu a jak vytvořit lepší život i pro ty, kteří v důsledku svého zdravotního problému zůstávají na okraji společnosti. K vidění jsou roboti, kteří invalidům pomáhají, pomůcky a nástroje, kolečková křesla, která stoupají do schodů... Návštěvníci mohou na vlastní kůži ve tmavé prostoře vyzkoušet, jak se dá vnímat prostředí pomocí jiných smyslů, než je zrak, anebo otestovat, jak mohou slepí hrát fotbal. Vystaveno je též inteligentní high-tech vybavení domácnosti. Jen na okraj - v Číně žije 83 milionů invalidů, což představuje 6,34 procenta populace. Dalším záslužným činem organizátorů je vytvoření celé zóny několika pavilonů s názvem Nejlepší městské praktiky. Představuje případové studie řešení konkrétních problémů v asi 60 městech světa včetně Prahy. --- PAVILON USA Účast Spojených států byla dlouho nejistá. Nakonec se podařilo dát dohromady finance od 37 partnerů a sponzorů, mezi hlavními od firem General Electric, Johnson & Johnson, Procter & Gamble, American Airlines, Citi bank, Visa, Intel nebo Chevron. Pavilon nabídl dvě audiovizuální představení. Prvním je jednoduchý a zábavný příběh, jak se Američané učí vyslovovat čínské "Ahoj". Při nepříliš příznivé pozici značky USA v Číně šlo o správné gesto. Druhý, hollywoodsky nasládlý a efektní krátký příběh vypovídá o snaze holčičky, lidského půlčíka, kultivovat zanedbaný dvorek městského činžáku. Po několika neúspěšných pokusech se dospělí zahanbí, přiloží ruku k dílu a dobrá věc se podaří. Na kytičky na plátně zaprší a déšť se snáší i na hlavy diváků. Jasná zpráva - nečekejme na to, co pro nás udělá stát, obec či magistrát. Začněme u sebe a sami. Závěr expozice je ryze komerční propagací přispívajících firem včetně sdělení, jak vítaná a užitečná je čínská komunita v USA, to vše pod heslem "Jsme jedna rodina". SPONZOŘI, DÍKY. Americkou účast na světové výstavě hradí pouze partneři. Představují se i v expozici jako například Citi nebo Microsoft. --- PAVILON NĚMECKA Je sestaven ze čtyř nepravidelných struktur pokrytých kovovou, stříbrnou membránou. Stability moderního architektonického útvaru je docíleno vzájemnou interakcí a propojeností struktur, které už navenek upozorňují na hlavní téma a poselství pavilonu: Balancity - město v rovnováze. Ve vstupní části návštěvníky vítá stěna s logy téměř stovky partnerů a sponzorů. Jednotlivé tematické celky pavilonu nesou názvy Zahrada, Továrna, Sklad, Ateliér, Design. Vytvářejí jeden organický celek, který informuje, vychovává a baví. Prezentace ukazuje město jako atraktivní prostor k životu, pokud vytvoří rovnováhu mezi obnovou a konzervováním, inovací a tradicí, městem a přírodou, komunitou a individuem, prací a odpočinkem. Názorně je předvedena proměna industriálního Porúří v servisní a vědecké centrum. Kromě ukázek a vtipných, interaktivních nástrojů se nezapomíná ani na zcela obyčejné a osvědčené pouťové pomůcky, jako jsou maškarní a historické figuríny, do kterých může návštěvník vstoupit a pořídit si foto. Procházka pavilonem je putování nejrůznějšími zónami a vrcholí představením v amfiteátru pro 600 lidí. Amfiteátr nazvaný Zdroj Energie je malou elektrárnou. Rodí se v ní síla, kterou město potřebuje k životu. Úkolem dvou průvodců krátkým představením je ve spolupráci s publikem uvést do pohybu 1,5tunovou kouli. Povzbuzují publikum k co nejhlasitějšímu projevu. Hluk, který publikum "vyrobí", generuje energii pro rozpohybování koule. Přitom se podle intenzity hluku mění barva povrchu koule osazená 400 000 LED body. Účast Německa patří do dlouhodobé marketingové koncepce země. Jejím mottem je budovatelské heslo Německo a Čína - společně vpřed. Pod patronátem prezidentů obou zemí běží tento projekt už tři roky. Nedaleko pavilonu Německa je další německá instalace, jež projekt ztělesňuje. Je přenosná, vytvořená z čínského julong bambusu a má za sebou cestu po pěti čínských provinciích. Hlavním tématem této pohyblivé události, kterou v minulých třech letech navštívilo 1,3 milionu osob, je udržitelný rozvoj města. Návštěvníci tam mohou vytvořit své virtuální město. Názornou ukázkou dialogu je také deset příkladů spolupráce mezi Německem a Čínou v kultuře, obchodu, vědě a vzdělání. Nové přístupy a řešení ztělesňují oficiální partneři jako Allianz, BASF, Daimler, Deutsche Bank, Deutsche Post, DHL a Siemens. --- PAVILON RUSKA Rusové se podívali na téma výstavy dětskýma očima. O pohádkový formát se snažil už vnější vzhled pavilonu s dvanácti věžemi. Nabízený příběh se inspiroval pohádkou Nikolaje Nosova. Jeho Město Slunce a Město Měsíce propůjčily jména jednotlivým částem pavilonu. V interaktivních kioscích se návštěvník může dozvědět o nejrůznějších technických vymoženostech důležitých pro budoucí kvalitu života a města. Tato technická témata tvůrci zosobnili, vzala na sebe podobu dětí. (Téma dětí a snaha naznačit, že to, co se dnes děje, je podstatné pro příští generaci, se objevovaly i v řadě dalších pavilonů. Ve španělském například na návštěvníky zírá nelidsky obrovské Jumbo Baby s glumovsky vypoulenýma očima.) Ani Rusové se neobešli bez partnerů a sponzorů. Prezentovaly se zde například firmy Kosatom, Tvel nebo Ibrae. Vložený příběh vypráví, jak se v neposkvrněné sibiřské krajině snažili vypořádat s vedením plynovodu. --- PAVILON VELKÉ BRITÁNIE Jedna z nejpozoruhodnějších staveb na EXPO. Její povrch utváří 60 000 pět metrů dlouhých, pružných akrylických trubic, které v noci světélkují. Cesta pavilonem je rozdělena do několika částí. Zelené město, Otevřené město, Semenná katedrála, Žijící město a Otevřený park. Ústředním místem je Semenná katedrála. Každá z akrylických trubic, která zde vystupuje do prostoru, má v sobě uloženo semínko některého z ohrožených druhů rostlin. Jde o ukázku ze sbírky Kew Millenium Seed Bank Collection, program biodiverzity, který v roce 2000 zahájila Royal Botanic Garden. Ojedinělý záchranný program se zaměřuje na 60 až 100 tisíc rostlin. Ve více než 50 zemích se jich podařilo zachránit a uchovat okolo deseti procent z celkového množství ohrožených druhů. Poselství Británie je jednoduché - naše nepředvídatelné počasí nás naučilo milovat přírodu a zeleň. Proto jsme ji vtáhli do měst. Proto jsme hry, které se v Británii zrodily, vrátili pod širé nebe. --- PAVILON ITÁLIE V úvodu Italové ve zkratce nabízejí historickou reminiscenci starého Říma a sebevědomou zprávu o tom, kde hledat základy novodobého rozvoje města. Dále jako by si nelámali hlavu s tématem výstavy. Nicméně koláž špičkového současného designu obuvi, nábytku, osvětlení, vozidel a oblečení pilotů motocyklové formule jasně vypovídá o tom, jaké má Itálie představy o kvalitě života. Přehlídku designu doplnila i obří část z ochranné vodní zábrany Benátek. Stejně vynalézavě Italové prezentují typické produkty své země. Obilí, které vyrůstá ze stropu nad korunou olivovníku, víno ve formě umělecké galerie atd. Největší překvapení a zážitek nabízí část Sensitive City, ztvárnění ideálního a neutopického města založeného na jeho vztazích, paměti, snech i obavách obyvatel. Je spletené z příběhu mnoha lidí. Jde o interaktivní show, ve které defilují postavy města. Návštěvník si je může dotykem zastavit a vyslechnout jejich příběh. --- DALŠÍ ZAJÍMAVÉ EXPOZICE Japonský pavilon je pozoruhodný už zvenčí nachovým zabarvením, lehkou membránou se solárními články, která pomocí speciální technologie umožňuje stavbě dýchat. Uvnitř zaujalo téma robotizace a robot, který hrál na housle. V rakouském pavilonu se můžete koulovat, Švýcaři Vás svezou lanovkou. Belgičané ukázali vedle nositelů Nobelovy ceny jako kontrapunkt také postavičky Šmoulů. V jedné sekci fungovala opravdová výrobna proslulé čokolády, samozřejmě ke koupení, a v závěru expozice byla k vidění šestikilová tenisová raketa ze zlata osázená 1600 diamanty. Broušení a prodej diamantů v závěrečné části je součástí široké nabídky belgické provenience. Krásný dánský pavilon vítá návštěvníky oslovením: "Vítejte v Dánsku, kde moderní život dělá z pohádky skutečnost." Na podporu tohoto sdělení přivezli malou mořskou vílu a 1000 bicyklů, na kterých se návštěvník mohl svézt z vrcholu pavilonu po svažující se rampě. Jízda dolů předpokládala využití ruční i nožní zpětné brzdy. Tu druhou bohužel Číňani neznají, a tak hned první den extrémně namáhané ruční brzdy odrovnali. Celý další týden stálo všech 1000 bicyklů u vchodu a čekalo na opravu. V atraktivním pavilonu Švédska kralovala IKEA a její představy o městě a domácnosti budoucnosti. Hračky, úsporná svítidla, relaxace na houpačkách a energeticky úsporné propojení pater skluzavkami, které si můžete zvolit místo schodů. Holanďané se prezentovali expozicí, kterou nazvali Šťastná ulice. Na svažující se rampu "navěsili" domečky, výkladní skříně, ve kterých bylo k vidění všechno od technických vymožeností až po pracovnu van Gogha. Fasáda a opláštění celé řady pavilonů nesly ekologické poselství. Španělský pavilon obložili autoři rohožemi, portugalský korkem, řada dalších se chlubila recyklovatelnými materiály. --- PAVILON ČÍNY Zatímco se u Němců či Japonců čekalo na vstup průměrně dvě hodiny, u pavilonu Číny to byly tři hodiny. A "rezervaci na frontu" a určitou hodinu si musel návštěvník vyzvednout u brány před vstupem na výstaviště už od šesté hodiny ranní. V osm bylo "vyprodáno". Gigantický pavilon nabízí tři různé, monumentální části. První jsou Otisky s národními kulturními poklady a s reminiscencí dávné kultury jednoho z neolitických osídlení Čcheng-tchou-šanu a animovanými obrazy života podél řeky v průběhu festivalu Čching-ming. Ve druhé je návštěvník pozván k projížďce od minulého k současnému. Třetí část bych označil za velký příslib. Čína vytyčuje ambiciózní cíle k vytvoření nízkouhličitého životního prostředí a životního stylu. Je třeba ocenit způsob, jakým tvůrci vzdali hold dvěma produktům, jež vytvořily agrární civilizaci a zásadně ovlivnily kulturu, život a životní styl Číny. Rýže a bambus se staly hvězdnými veličinami. --- PAVILON FRANCIE Futuristický pavilon jako by plul nad vodou. U vstupu vás uvítá citro¨en a z velké plazmové obrazovky Allain Delon. I u Francouzů jde o koláž La Ville Sensuelle - města, které je třeba vnímat všemi smysly. Můžeme třeba nahlédnout do živé francouzské kuchyně. Vložená expozice firmy Louis Vuiton, jejíž výrobky patří k nejčastěji imitovaným na čínském trhu, hýří uměleckým pojetím a skleněnými plastikami. Jako by chtěla pozvednout tolik diskutovanou otázku copyrightu a intelektuálního vlastnictví, jedno z důležitých a diskutovaných témat světové výstavy. Podobně jako Italové, kteří vsadili na klasické umění a představili věhlasnou galerii Uffizi, přivezli i Francouzi kolekci z musea d'Orsay. (Pokud vůbec některé národní pavilony vsadily na umění, bylo to něco potvrzeného historií nebo výtvarné práce dětí.) Osobitým a veleúspěšným marketingovým tahem je francouzsky pojaté téma velkých životních okamžiků, jmenovitě svatby. Město Tours prezentovalo celý ceremoniál od květinové výzdoby až po zrod svatebních šatů a sám starosta Tours v pavilonu čínské páry oddával. --- PAVILONY KORPORACÍ Nadnárodní společnosti jako Coca-Cola, Siemens, CISCO a řada čínských firem si postavily vlastní pavilony. Siemens předvedl domácnost roku 2015, ve které bude multimediální centrum i diagnostické zařízení. Ušetří přinejmenším jednu návštěvu u lékaře, když mu podklady pro diagnózu pošlete z domova. Energii zajišťují solární a větrné obnovitelné zdroje. Před domem stojí auto na elektrický pohon. Domlouváte se prostřednictvím videokonference. V kuchyni si pěstujete svou zeleninu. Coca-Cola přišla krátce po zahájení EXPO s lekcí z filantropie. Ve spolupráci s China Youth Development Foundation oznámila dokončení rekonstrukce školy v S'-čchuanu, kterou zničilo zemětřesení. Její příspěvek činil v přepočtu asi 300 milionů korun. Programy "social responsibility" se stávají v Číně stále častější součástí marketingové politiky firem.

Zdroj:Reflex,Respekt,Euro

Další články

Proč se české nevěsty strojí do bílých šatů? Protože je to barva čistoty. Proč smuteční hosté chodí v černé? Protože je to barva smrti a zármutku. Podobně zelená symbolizuje pro Evropany naději a nový život, červená lásku a blankytná nevinnost. Stejně významné jsou barvy i v Číně. Některé významy a způsoby jejich použití se ale od evropských liší.

V Číně byla Nobelova cena vždy ostře sledována jako výraz světového uznání národním literaturám. Skutečnost, že se této pocty až do minulého týdne nedostalo žádnému spisovateli z Číny, se vší její bohatou literární tradicí a významem, přičítaným slovesným uměním, byla pro čínské intelektuály trpkou připomínkou neplnoprávného postavení jejich vlasti na pomyslné stupnici světových kultur v moderní době.

Letos v létě uplynulo vice než sto let od boxerského povstání v severní Číně a jeho potlačení spojenými armádami osmi mocností (Evropa, USA a Japonsko). Kulaté výročí této významné, ale na Západě polozapomenuté historické epizody prošlo vcelku bez povšimnutí, dokud na ně neupozornila jiná kontroverzní, symbolikou nabitá událost: 1. října, v den 51. výročí založení ČLR (a na svátek sv. Terezie z Lisieux, patronky misionářů), vyhlásil papež Jan Pavel II. kanonizaci 120 nových světců z Číny,…

Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.