Čínský recept? Zachovat klid

14.11. 2009 Reportáže, analýzy, rozhovory
Lidový deník, hlásná trouba čínské komunistické strany, v říjnu 1989 tvrdil: »Lid Německé demokratické republiky se semkl kolem stranického vedení«. O měsíc později padla Berlínská zeď. Ještě dnes na to čínští vůdcové vzpomínají s hořkostí.

Čínská státní média se tématu většinou vyhnula, stejně jako mlčela o výročí čínského demokratického vzepětí z června 1989, jehož se stal svědkem sovětský vůdce Michail Gorbačov a které bylo krvavě potlačeno po jeho návratu do vlasti. Řídila se zřejmě instrukcemi z Ústředního propagandistického oddělení strany.

Hloubkové stranické pitvání

Ovšem vládnoucí strana věnovala pitvání příčin pádu komunismu ve východní Evropě a v Sovětském svazu značnou energii. Státní nakladatelství vydala díla, která příčiny analyzovala a brala si z nich ponaučení. Na sklonku roku 1989 byla nervozita Číny tak hluboká a diplomacie tak zmatená, že si člověk jen stěží představil, že se někdy s novým pořádkem vyrovná. Vypadalo to, že novým nepokojům se nelze vyhnout. Zdaleka nebylo jisté, zda je pozice Ťiang Ce-mina, jenž byl jmenován generálním tajemníkem po událostech na Tchien-an-men, dost pevná. A Čína do poslední chvíle trvala na tom, že se v Evropě neděje nic neobvyklého. Probuzení muselo být kruté. Když na počátku října 1989 tisíce východních Němců prchly ze země, vyslala Čína jednoho ze svých vůdců na oficiální oslavy čtyř desetiletí komunismu v NDR (v Lidovém deníku se psalo o »skvělých« 40 letech). Sedmasedmdesátiletý vůdce východního Německa Erich Honecker byl konzervativec, jehož si sami čínští gerontokrati velmi vážili a jenž podpořil tvrdý zásah na náměstí Tchien-an-men. Jeho odstoupení v říjnu je šokovalo. Zástupcům čínské vládní moci pomohl přečkat bouři pětaosmdesátiletý nejvyšší představitel země Teng Siao-pching. V projevu ze září 1989 - který byl zveřejněn až o řadu let později - své spolustraníky instruoval, aby zachovali »klid, klid a zase klid« a pokračovali v celostátních (zejména hospodářských) reformách. Tengovy rady a podoba, do které byly následně rozpracovány, dosud tvoří základní čínskou filozofii. Její ústřední myšlenka se často zkráceně označuje jako »tchao-kun jang-chuej«, což znamená »tajit vlastní schopnosti a vyčkávat«. Teng si přál, aby Čína pokračovala v budování svého hospodářství a vyhýbala se ideologickým sporům. Ekonomika stranu de facto zachrání. Americký badatel David Shambaugh ve své loni vydané knize tvrdí, že ze zhroucení jiných komunistických režimů Čína vyvodila zásadní poučení. Podle Shambaugha se čínská strana dokázala »velmi aktivně« reformovat a přizpůsobit své politické kroky novým podmínkám.

Cenzura pokračuje

Ne všichni jsou ale spokojeni. Stránku www.berlintwitterwall.com, na níž chce německá zájmová skupina shromáždit názory na výročí pádu Berlínské zdi, zaplavily stížnosti čínských přispěvatelů na »velký čínský firewall«. Tak se často přezdívá systému pro filtrování internetového obsahu spravovanému čínskou vládou. Čínští internetoví cenzoři přístup na tuto stránku blokovali několik dní. Až Čínu 15. listopadu navštíví americký prezident Barack Obama, diplomaticky se ve svých veřejných prohlášeních vyhne jakýmkoli náznakům, že by se čínská komunistická strana mohla zhroutit stejně jako režimy ve východní Evropě. V červencovém projevu při setkání s předními představiteli Číny a USA ve Washingtonu Barack Obama poznamenal, že stržení Berlínské zdi rozpoutalo »sílící vlnu globalizace, která dodnes utváří svět«. Prezident Obama svého klíčového ekonomického partnera pravděpodobně nechtěl uvést do rozpaků, a tak se nezmínil o tom, jaký měla tato událost dopad na komunismus. Tengova strategie se hezky vyplatila.

Zdroj:Ekonom

Další články

Proč se české nevěsty strojí do bílých šatů? Protože je to barva čistoty. Proč smuteční hosté chodí v černé? Protože je to barva smrti a zármutku. Podobně zelená symbolizuje pro Evropany naději a nový život, červená lásku a blankytná nevinnost. Stejně významné jsou barvy i v Číně. Některé významy a způsoby jejich použití se ale od evropských liší.

V Číně byla Nobelova cena vždy ostře sledována jako výraz světového uznání národním literaturám. Skutečnost, že se této pocty až do minulého týdne nedostalo žádnému spisovateli z Číny, se vší její bohatou literární tradicí a významem, přičítaným slovesným uměním, byla pro čínské intelektuály trpkou připomínkou neplnoprávného postavení jejich vlasti na pomyslné stupnici světových kultur v moderní době.

Letos v létě uplynulo vice než sto let od boxerského povstání v severní Číně a jeho potlačení spojenými armádami osmi mocností (Evropa, USA a Japonsko). Kulaté výročí této významné, ale na Západě polozapomenuté historické epizody prošlo vcelku bez povšimnutí, dokud na ně neupozornila jiná kontroverzní, symbolikou nabitá událost: 1. října, v den 51. výročí založení ČLR (a na svátek sv. Terezie z Lisieux, patronky misionářů), vyhlásil papež Jan Pavel II. kanonizaci 120 nových světců z Číny,…

Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.