Konspirační teorie nejsou v Asii nijak vzácné. Například i Japonští čtenáři během let prokázali lačný apetit na knihy, jako je Sledovat Židy znamená jasně vidět svět , Příštích deset let: Jak nahlédnout podstatu židovských Protokolů a Rád bych se omluvil Japoncům – Doznání židovského starce (spis pochopitelně napsaný japonským autorem, pod smyšleným jménem Mordechaj Mose). Všechny tyto knihy jsou variacemi Protokolů sionských mudrců , ruského podvrhu otištěného prvně v roce 1903, na který Japonci narazili, když v roce 1905 porazili carskou armádu. Číňané mnoho moderních idejí převzali od Japonců. Právě tak možná židovské konspirační teorie pronikly dál. Vůči tomuto typu nesmyslů ale nejsou imunní ani Jihoasijci. Bývalý malajsijský předseda vlády Mahathir ibn Mohammed prohlásil: „Židé vládnou světu skrze prostředníky. Umějí si zařídit, aby za ně bojovali a umírali jiní.“ Nedávný článek v předním filipínském podnikatelském časopise zase vysvětloval, jak Židé vždy ovládnou země, v nichž žijí, včetně dnešních Spojených států. V Mahathirově případě zřejmě zaúčinkoval pokřivený projev muslimské solidarity. Ale na rozdíl od evropského či ruského antisemitismu nemá jeho asijská odnož náboženské kořeny. Nikdo z Číňanů ani Japonců neviní Židy z vražd svých svatých ani není přesvědčen, že v pašijových macesech skončila krev jejich dětí. Ve skutečnosti Žida spatřil málokterý Číňan, Japonec, Malajsijec či Filipínec, pokud nestrávil nějaký čas v zahraničí.
Další články
Co znamenají čínské barvy
05.06. 2005Proč se české nevěsty strojí do bílých šatů? Protože je to barva čistoty. Proč smuteční hosté chodí v černé? Protože je to barva smrti a zármutku. Podobně zelená symbolizuje pro Evropany naději a nový život, červená lásku a blankytná nevinnost. Stejně významné jsou barvy i v Číně. Některé významy a způsoby jejich použití se ale od evropských liší.
První Nobelova cena pro čínského spisovatele
05.06. 2005V Číně byla Nobelova cena vždy ostře sledována jako výraz světového uznání národním literaturám. Skutečnost, že se této pocty až do minulého týdne nedostalo žádnému spisovateli z Číny, se vší její bohatou literární tradicí a významem, přičítaným slovesným uměním, byla pro čínské intelektuály trpkou připomínkou neplnoprávného postavení jejich vlasti na pomyslné stupnici světových kultur v moderní době.
Křesťané a komunisté v Číně
05.06. 2005Letos v létě uplynulo vice než sto let od boxerského povstání v severní Číně a jeho potlačení spojenými armádami osmi mocností (Evropa, USA a Japonsko). Kulaté výročí této významné, ale na Západě polozapomenuté historické epizody prošlo vcelku bez povšimnutí, dokud na ně neupozornila jiná kontroverzní, symbolikou nabitá událost: 1. října, v den 51. výročí založení ČLR (a na svátek sv. Terezie z Lisieux, patronky misionářů), vyhlásil papež Jan Pavel II. kanonizaci 120 nových světců z Číny,…