Dovolte rolníkům vlastnit zem!

04.04. 2006 Reportáže, analýzy, rozhovory
Když v roce 1940 Mao Zedong definoval svůj plán na vytvoření „nové Číny“, jeho vize byla jasná: zkonfiskovat půdu venkovským statkářům a poté ji předat do soukromého vlastnictví rolníkům. Realita se ale podle tohoto scénáře bohužel netočila.

Mílovými kroky ke světlým zítřkům

První kroky vedoucí k uskutečnění zamýšleného plánu byly doprovázeny rozsáhlými čistkami. Rolníci sice dosáhli na vysněný kousek země ale dlouho si ho neužili. Ke konci 50. let se povinně stali členy „Komunistické obce“ a majetek museli odevzdat pro blaho společnosti. Za vlády Deng Xiaopinga prudce vzrostla zemědělská produkce a poprvé za 30 let rolníci získali možnost nezávisle hospodařit na přidělených polích (nejednalo se však o plné vlastnictví). Tento posun byl prvotním impulsem pro ekonomickou transformaci. Deng do své koncepce převzal dva pilíře Maova plánu: kolektivní vlastnictví půdy (přetrvává dodnes) a znemožnění migrace venkovského obyvatelstva do měst (došlo k zjemnění kvůli nedostatku pracovní síly v městských továrnách). Nyní je čas, aby čínská vláda začala s fází budování nového systému vlastnictví půdy. Tento krok by dozajista vedl k uklidnění nepokojů na venkově a posléze by významně přispěl k tvorbě opravdové tržní ekonomiky, kterou vláda tolik propaguje. Dát rolníkům prodejní vlastnická práva a vytvoření právního systému na jejich ochranu by přineslo velké přínosy. Pokud by zemědělci mohli zastavit svou půdu, mohly by získané finanční prostředky použít na zvýšení její produktivity. V případě, že by měli právo půdu prodat, získali by potřebný kapitál k zahájení nového života ve městech. Zároveň by se ve městech zvýšila spotřeba a podpořila by se migrace neproduktivního venkovského obyvatelstva do měst.

Čínský syndrom

Základem strategie čínského vedení směřující k udržení působivého hospodářského růstu a snížení nerovnosti mezi obyvatelstvem, by se tedy nezbytně mělo stát umístění nepracujících venkovanů do zaměstnání, v kterých by pro společnost tvořili přidanou hodnotu. Vzhledem k rozměrům takového projektu žádná vládnoucí skupina by se do něj nevrhala po hlavě-natož pak Komunistická strana Číny. Ta se obává, že pokud umožní rolníkům vlastnit a prodávat půdu tak znovu vznikne venkovská buržoazie, rolníci budou půdu bezhlavě prodávat a masově odcházet do měst, která na tento příval lidí nebudou připravena, rozmůže se zločinnost, atd. Na zasedání čínského parlamentu, které skončilo 14. března, byly schválena vyšší finanční dotace farmářům a plán, jak dosáhnout „působivé synergie“ mezi bohatým pobřežím a chudými západními regiony. Co dnes nejvíc fascinuje zahraniční firmy? Prosperita čínských měst, která za sebou nechávají od svého boomu v 80.letech čím dál hlubší propast ve srovnání s venkovem. Výroční zpráva o ekonomické situaci v jednotlivých regionech vydaná Pekingskou Akademií Sociálních Studií popisující propastné sociální a hospodářské rozdíly mezi Pekingem, přístavním městem Tianjin a „pásem chudoby“, který se rozprostírá mezi nimi, rozvířila mediální přestřelku. Ministerstvo zemědělství na její zveřejnění v médií odpovědělo komentářem: „Zjištěná chudoba v oblasti provincie Hebei v blízkosti Pekingu nás velice překvapila.“ Závěry Akademie odpovídají však i názoru Asijské Rozvojové Banky (ARB), publikovanému minulý rok. ARB v dokumentu uvedlo, že na severovýchod od Pekingu žije cca 2,7 milionů lidí ve 3 800 vesnicích s méně jak 825 yuany ($102) na rok zatímco průměrný roční příjem v Pekingu činí 17 653 yuanů.

Veronika Zdeňková
veronika.zdenkova@cinsky.cz

Další články

Proč se české nevěsty strojí do bílých šatů? Protože je to barva čistoty. Proč smuteční hosté chodí v černé? Protože je to barva smrti a zármutku. Podobně zelená symbolizuje pro Evropany naději a nový život, červená lásku a blankytná nevinnost. Stejně významné jsou barvy i v Číně. Některé významy a způsoby jejich použití se ale od evropských liší.

V Číně byla Nobelova cena vždy ostře sledována jako výraz světového uznání národním literaturám. Skutečnost, že se této pocty až do minulého týdne nedostalo žádnému spisovateli z Číny, se vší její bohatou literární tradicí a významem, přičítaným slovesným uměním, byla pro čínské intelektuály trpkou připomínkou neplnoprávného postavení jejich vlasti na pomyslné stupnici světových kultur v moderní době.

Letos v létě uplynulo vice než sto let od boxerského povstání v severní Číně a jeho potlačení spojenými armádami osmi mocností (Evropa, USA a Japonsko). Kulaté výročí této významné, ale na Západě polozapomenuté historické epizody prošlo vcelku bez povšimnutí, dokud na ně neupozornila jiná kontroverzní, symbolikou nabitá událost: 1. října, v den 51. výročí založení ČLR (a na svátek sv. Terezie z Lisieux, patronky misionářů), vyhlásil papež Jan Pavel II. kanonizaci 120 nových světců z Číny,…

Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.