Evropa si v Číně vyhlédla nového strategického partnera. Co přesně se strategickým partnerstvím rozumí v Bruselu, není zcela zřejmé. Jak vypadá takové partnerství v praxi, demonstruje nicméně v posledních dnech názorně nejnovější kolo studené obchodní války, tentokrát o čínské boty, na něž uvalila Evropská komise v říjnu dodatečné protidupmingové clo ve výši 16,5%. Po loňské „podprsenkové“ bitvě tak dochází na další část evropského šatníku, jenž se nakonec nepochybně zapojí do obchodních tahanic mezi Čínou a EU ve své strategické úplnosti, od ponožek po čepice. Zbrojní embargo uvalené Evropskou unií na Čínu po událostech ze 4.června 1989 zatím drží, protože nový strategický partner stále znatelně pokulhává v oblasti lidských práv. Že tato oblast nakonec přeci jen souvisí mj. i s obchodem, musela v září po adminsitrativních opatřeních čínských úřadů proti zahraničním poskytovatelům finančního zpravodajství uznat i Evropská komise. V čem tedy spočívá ono proklamované strategické partnerství? Prohlášení evropských ministrů zahraničí poněkud překvapivě naznačuje, že zřejmě v geopolitické spolupráci. Podobný postoj zastává již nějaký čas francouzská diplomacie a zejména francouzský prezident Chirac. Shodou okolností vychází právě v těchto dnech ve Francii hojně diskutovaná kniha „Chirac z Arábie“, která zevrubně analyzuje jiné strategické spojenectví, dlouhodobě prosazované francouzským prezidentem. Publikace hodnotí Chiracovy snahy o vybudování mostů s arabským světem jako totální fiasko. Výmluvné je v této souvislosti nejnovější prohlášení jednoho z předáků Al-Kájdy Aymana Zawahiriho, který výslovně označil Francii (spolu s USA a Británií) za největšího nepřítele islámu. Budování strategických partnerství si zjevně žádá více, než jen zbožná přání a konjunkturální úvahy. Pokud nejsou podložená sdílenými kulturními a politickými hodnotami, zůstanou z podobných partnerství nakonec vždycky jen prázdné deklarace.
更多文章
Co znamenají čínské barvy
05.06. 2005Proč se české nevěsty strojí do bílých šatů? Protože je to barva čistoty. Proč smuteční hosté chodí v černé? Protože je to barva smrti a zármutku. Podobně zelená symbolizuje pro Evropany naději a nový život, červená lásku a blankytná nevinnost. Stejně významné jsou barvy i v Číně. Některé významy a způsoby jejich použití se ale od evropských liší.
První Nobelova cena pro čínského spisovatele
05.06. 2005V Číně byla Nobelova cena vždy ostře sledována jako výraz světového uznání národním literaturám. Skutečnost, že se této pocty až do minulého týdne nedostalo žádnému spisovateli z Číny, se vší její bohatou literární tradicí a významem, přičítaným slovesným uměním, byla pro čínské intelektuály trpkou připomínkou neplnoprávného postavení jejich vlasti na pomyslné stupnici světových kultur v moderní době.
Křesťané a komunisté v Číně
05.06. 2005Letos v létě uplynulo vice než sto let od boxerského povstání v severní Číně a jeho potlačení spojenými armádami osmi mocností (Evropa, USA a Japonsko). Kulaté výročí této významné, ale na Západě polozapomenuté historické epizody prošlo vcelku bez povšimnutí, dokud na ně neupozornila jiná kontroverzní, symbolikou nabitá událost: 1. října, v den 51. výročí založení ČLR (a na svátek sv. Terezie z Lisieux, patronky misionářů), vyhlásil papež Jan Pavel II. kanonizaci 120 nových světců z Číny,…